Pokud se zmíníme o firmě Ensemble Studios, každému se okamžitě vybaví jejich známá série Age Of Empire. Předchozí díly tu představovat by bylo jako nošení dříví do lesa, jelikož každý z vás o ní určitě někdy slyšel a málo kdo by si nechal ujít takový herní skvost, jakou dozajista Age of Empire je. Je to jedna z mála real-time strategií, který si i přes, dá se říci starší datum vydání, dokázala udržet takovou oblibu z řad hráčů.  Která z takto starých strategií se může pochlubit tím, že je hrávána na celostátních lan párty? Myslím si že kromě této a StarCraftu  žádná. Rok po vypuštění plné verze Age of Empires: Age of Kings se objevuje i datadisk s označením Conquerors (Dobyvatelé). Co nám tento datadisk oproti původní hře přinese nového si řekneme právě teď a tady.

Vizuální stránka se zde také dočkala malého vylepšení. Změny sice nejsou nějak významné, ale i přesto se o nich zde zmíním. Postavy za sebou nechávají stopy v písku či sněhu. Škoda jen, že po chvíli zmizí, protože by jsme podle nich mohly klidně vystopovat soupeře, hra by se tak stala zase o něco napínavější. Ale i přesto se jedná o pěkné spestření. Baráčky zde dostali do vínku také malou změnu. Oproti původnímu dílu jsou o něco detailněji zpracovány. V čem se autoři vyšvihly je umělá inteligence domorodců. Dá se říci, že jim to zde docela pálí. Vesničané si sami hledají práci. Pokud se poblíž nic nedělajícího sedláka právě staví nějaký objekt, neváhá jít na pomoc a zajistit tak rychlejší postavení celého objektu. Pokud pošlete pár dělníků postavit, důl a nebo pilu, okamžitě po dostavění začnou sami pracovat-těžit Byl zde i vyřešen známý problém z farmami. Už je nemusíte hlídat, stačí ve mlýně zadat kolikrát chcete aby se obnovili a o ostatní se postarají sami vesničané.

Beranidla se více zefektnivěli. Nejenže jsou o poznání rychlejší(už se za vámi neplazí jak šneci), ale dovolují i částečnou ochranu pěchoty před dotěrnými nájezdy lučištníků. Co mě ale udělalo největší radost, byl fakt, že veškeré obléhací zbraně už konečně neubírají střelbou životy vlastních vojáků(pro rejpaly, no a co, že to je nerealistický). Nejvíce se mi to osvědčilo při větších bitkách, kde každý střílí ostošest a takováto výhoda je k nezaplacení.

Škoda jen, že se inteligenční kvocient vojáků se také nezměnil. Opět zde přetrvávají stejné chyby jako tomu bylo v AoE:AoK. Vojáci opět moc té inteligence nepobrali a tak se není čemu divit, když táhnete s početnou armádou do bitvy a po boji zjistíte, že máte armádu roztroušenou po celé mapě. Jak se tam dostali je velkou záhadou a už snad nemusím zdůrazňovat co tam asi dělají… U zvukové stránky jsem žádné větší změny nezaznamenal. Stále zde hraje „ta skvělá muzika z prvního dílu“, která se mi ještě neoposlouchala. I když nejsem zarytý RTS hráč, strávil jsem v tomto světě, svého času pár pěkných desítek hodin. 

V každé real-time strategi jsou jedny z nejdůležitějších, kampaně. Počet je zde stanoven stejně jako v původní hře, na číslo čtyři. Jejích obsah se nějak neodlišuje od původního AoE:AoK. Opět zde ztvárníte nějakou slavnou osobnost, s kterou se vydáte plnit předem stanovené úkoly. Kampaně jsou velice lineární, takže nemusíte mít strach,  nějaké neočekávané bloudění se zde konat určitě nebude. Kromě již výše zmíněných vylepšení jsme se dočkali i více národů. Nově zde přibylo pět ras. Jsou to: Aztékové, Mayové (s kterými jsme se mohli setkat i v demu), dále Hunové, Korejci a Španělé, keří jsou velice silní ve střelných zbraních, málo který nepřítel to dokázal ustát bez větších ztát. Celkový počet národů se zde vyšplhal na neuvěřitelných osmnáct. Každý si zde vybere podle svého gusta.

Velké změny se také objevily u nastavení. Máte zde na výběr z pěti typů her: Královražda – vyhrává ten, jehož král zůstane na mapě jako poslední. Smrtící hra – všichni hráči začínají hru s obrovskými zásobami zlata, dřeva, kamení, kde následně bojují o svůj holý životScénář – zde máte možnost zahrát si vámi vytvořenou hru. Král vrchu - chráníte katedrálu uprostřed mapy po určitý čas. Pokud to zvládnete vyhráváte hru. Podivná rasa – kdo první postaví div světa vyhrává. Obrana divu světa – hráč začíná s divem světa, který musí po stanovenou dobu uchránit před ostatními hráči, kteří začínají v Imperiální době ze všemi objevy a obrovskými zásobami surovin. 

Dále si v položce Typ území můžete vybrat ze Standardní mapy a nebo použít Reálný svět, kde se vám zobrazí mapa nějakého skutečného kontinentu. Upřímně řečeno, některé mapy moc reálné kontinenty zrovna nepřipomínají, což celkovou hratelnost, nějak neovlivňuje, takže se jedná spíše o kosmetickou vadu.

Co říci závěrem, jedná se o opravdu povedený datadisk, který původního AoE:AoK vylepšil o spoustu věcí. Pokud se vám hra velice líbila a chtěli by jste si jí o něco prodloužit, nevidím důvod proč si ho nedopřát. Určitě budete stejně jako já příjemně překvapeni.

Pat